Pagina's

dinsdag 13 augustus 2013

Onderzetters

Hier de beschrijving van de leuke onderzetters.

 
Trek als eerste een ronde vorm (kopje/onderzetter) om op de stof en knip uit. Zet een leuke stempel op de stof. Ik gebruikte deze stempels van Eline Pellinkhof. Plak vervolgens de stoffen onderzetters op de achterkant van het zeil. Laat dit even drogen en knip ze uit.
 
 
Zet met verdwijnstift stipjes langs de rand van de onderzetter: een halve centimeter van de buitenrand af en met 1 centimeter tussenruimte. Eventueel kun je deze stipjes voorprikken met een prikpen. Vervolgens borduur je de onderzetter om met de festonsteek. Knoop de draadjes aan de buitenrand aan elkaar vast. Je kunt ze op deze manier straks gemakkelijk wegsteken in het haakwerk.
 
 
Voor het haken gebruikte ik haaknaald 2,5. Maak eerst een beginlosse en haak vervolgens de onderzetter rond met vasten,  in elke festonsteek 3 vasten. Sluit met een halve vaste.
 
Voor de tweede toer haak je in de eerste vaste een vaste, in de tweede vaste 3 stokjes en in de derde vaste een vaste. Herhaal dit tot je de onderzetter volledig hebt omgehaakt en sluit met een halve vaste.
 
Steek de draadjes netjes weg in het haakwerk. Veel plezier met het maken en gebruiken van deze fleurige onderzetters.
 

8 opmerkingen:

  1. Leuk, ik heb ze gemaakt van vilten hartjes,
    maar met de stempel en stof wordt het helemaal anders! Gaaf!!
    Lieve groetjes, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog zo een enorm leuk idee! Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ze inderdaad gezien op je blog, (toen ik de hele lijst heb bijgelezen na de vakantie). Ze zien er ook van vilt prachtig uit! Je sfeerlichtje is ook helemaal fantastisch! lieve gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo,voor glazen onderzetters een hoes je haken is daar een patroontje van,het zijn van die ouderwetse.ik kom er niet echt uit.Gr Adri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap volgens mij wel welke onderzetters je bedoelt: van die glazen onderzetters met een klein opstaand randje?? Ik heb daar eerlijk gezegd ook niet direct een patroon voor. Wat misschien nog wel kan, is het patroon gebruiken van een omhaakt waxinelicht? (dit kan je dan waarschijnlijk wel groter maken met een klein randje) Mail anders even: hennieslingerland@gmail.com gr. Hennie

      Verwijderen
  5. Wat een super idee! Mag ik vragen welke lijm je hiervoor gebruik? ModgePodge misschien?
    Ik ga het snel eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor het lijmen gebruikte ik Gütermann textiellijm. Ik vind dit zelf een hele prettige lijm om mee te werken. Succes! gr. Hennie

      Verwijderen