Pagina's

vrijdag 25 oktober 2013

keuzes maken...

...vind ik soms zo lastig! Misschien komt het omdat er zoveel mogelijkheden door je hoofd gaan als je iets zelf gaat maken. Eigenlijk is de beste oplossing meestal: gewoon beginnen. Zo ook met dit jurkje dat ik maakte voor jongste dochter:


De vrolijk gekleurde broche op de jurk vind ik erg leuk, maar tegelijkertijd worden de combi's die je kan maken beperkt. En dus dacht ik na over een manier waarop je de broche gemakkelijk op de jurk kan bevestigen en er weer af kan halen. Voor de stof is een broche speld geen optie, aangezien je daarmee de jurk kapot steekt.


De oplossing: een mooie knoop die met oranje fluor garen op de jurk werd gezet. De broche maakte ik zoals beschreven in het boek Eline's Buitenhuis. Alleen met één groot verschil: voor ik met behulp van de Clover yo-yo maker een mooie rozet maakte, heb ik in het midden van de stof een knoopsgat gemaakt. Voor de stevigheid zit er aan de achterkant een klein stukje verstevigde stof.


Het vilt wat je in de rozet legt (zodat deze niet helemaal sluit) werd heel voorzichtig bij het knoopsgat ingeknipt. Daarna heb ik de rozet op een groter stuk vilt gestikt en ook dit achterkantje weer heel voorzichtig ingeknipt.

En zo kan jongste dochter de jurk heel verschillend dragen, kijk maar:

 
Het patroon van de jurk vond ik overigens via dit blog op dit blog. Voor de duidelijkheid nog een volledige foto van de jurk:
 
 
Wil je dit jurkje ook gaan maken? Ik heb een aantal dingen anders gedaan dan het originele patroon. De armsgaten heb ik afgewerkt met een biesje, aangezien dat bij deze stof gewoon netter is. Dit kun je goed zien op de eerste foto. Verder moeten de plooitjes eerst vastgezet worden, daarna doorgestikt en vervolgens haal je het eerste stiksel er weer uit. Dit heb ik eenvoudig opgelost door de plooitjes eerst vast te zetten met een rijgdraadje. Is nl. heel wat gemakkelijker te verwijderen. En verder de boord: die heb ik in zijn geheel dubbel gevouwen in de hals gezet. Origineel wordt dit enkel aangezet, maar ik verwacht eigenlijk dat een dubbele boord mooier blijft zitten tijdens het dragen. Heb je nog vragen? Laat dan gerust een reactie achter of mail even.
 
Kijken jullie ook nog even bij de GIVE AWAY?? Verder zijn er nieuwe volgers bij, gezellig! Weet je welkom op mijn blog!

12 opmerkingen:

  1. Wat een mooi jurkje, ben er voor het eerst ook 1 met wol aan het maken....spannend ;)

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gemaakt, Hennie! Mijn dochtertje houdt ook zo van die heerlijke meisjesdingen :-) Leuk en mooi op het jurkje. Fijn weekend, liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi gemaakt en zo lekker met alles te combineren, ze zal het jurkje vast veel dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Slim bedacht! En heel mooi gemaakt jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi jurkje. Ik vind combinatie met okergeel maillootje leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. erg mooi geworden zeg, heel knap dat je dat kan <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soms zie je ook wel dat ze door middel van drukkertjes achter op strikjes bv je eenvoudig kan wisselen. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi jurkje! En de broche is echt superleuk! Goed idee zo met die knoop. Je hebt trouwens een fijne blog. Ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gaaf zeg dit jurkje. Zo leuk dat je het kan combineren met allerlei kleuren.
    Erg handig als je een broche af kan halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooi jurkje! En dat met die broche is erg handig bedacht, zo kun je inderdaad nog eens wat afwisselen.

    BeantwoordenVerwijderen