Pagina's

vrijdag 16 januari 2015

sokken virus

Naast alle andere virussen die er momenteel in de lucht hangen, is er ook nog een heel leuk virus! Het sokken-brei-virus... Opeens komen er o.a. op Instagram allerlei leuke brei plaatjes voorbij!


Zelf begon ik in de kerstvakantie aan mijn eerste sok. Ik had een beschrijving uit een wat ouder tijdschrift al een aantal jaren bewaard, omdat ik vast wel een keer sokken zou gaan breien. Helaas liep ik vast... 

De eerste halve sok werd dus uitgehaald en ik begon weer opnieuw. Dit keer volgde ik de beschrijving van het blog Ontrafeld. Hier wordt alles stap voor stap en heel duidelijk uitgelegd. Het lukte!!!


Nog even een extra tip van mij: als je start met de grote hiel, plak dan op de twee naalden die niet gebruikt worden kleine stukjes washi tape. Hiermee voorkom je, dat je tijdens het verder breien steken verliest. Nu gebeurt dit laatste niet zo heel gemakkelijk met bamboe naalden, maar toch... 


Op 2 januari plaatste ik mijn eerste gebreide sok op Instagram en Facebook (like gelijk even....). Om goed bij te houden hoeveel toeren ik brei tussen de hiel en de teen, plaatste ik een steekmarkeerder in de eerste gebreide steek na de hiel en één in de laatste steek voor de teen. Je tweede sok wordt op deze manier precies even lang als je eerste sok. 


En nu heb ik heerlijk warme voeten! Oudste en jongste dochter willen allebei ook wel een paar. Ik brei nog even verder! 

22 opmerkingen:

  1. Wat goed! Mijn oma breide ook altij sokken en ajourd kniekousen :).
    Ik vraag me altijd af hoeveel uur er in jouw dag zit als ik zie wat jij allemaal doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie sokken!! Super knap. En je hebt hele mooie kleurtjes gebruikt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die kleurtjes zitten gewoon in de bol. Zo verschijnt er elke keer weer al breiend een ander kleurtje. gr. Hennie

      Verwijderen
  3. Mooi! Zelfs de streepjes gaan gelijk op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi paar is het geworden! Jaren geleden, toen ik het voor het eerst probeerde, liep ik even vast bij de hiel. Mijn schoonzus heeft mij toen geholpen, gelukkig maar, want internet en you tube bestond nog niet.
    Ik tel altijd voor de lengte van de voet, vanaf de laatste mindering. Steken verliezen heb ik nog geen last van gehad. Maar ik werk ook meestal met bamboe-naalden, van die fijne korte naaldjes, die glijden idd niet.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Marijke, ik tel ook vanaf de laatste mindering. Misschien niet helemaal goed omschreven hierboven... gr. Hennie

      Verwijderen
  5. Knap hoor! Als ik dit zie begint het gelijk te kriebelen om er ook mee aan de slag te gaan. Ik ben nu een omslagdoek aan het haken, dus die eerstmaar eens afmaken. En die sokken lijken me behoorlijk ingewikkeld. Groetjes Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de beschrijving van het blog kom je er vast wel uit! Het is zo gaaf om zomaar zo'n hiel onder je breinaalden te zien verschijnen. gr. Hennie

      Verwijderen
  6. Witam :))

    Niestety cos kliknęłam, cos nacisnęłam i utraciłam możliwość publikowania postów na swoim blogu. Już to przebolałam ale szkoda mi troszkę więc założyłam nowy. Jeżeli chcesz - zagadnij do mnie proszę.

    Pozdrawiam serdecznie. Dorota
    http://sielskachata.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van deze sokken word je op de slag vrolijk!Tof gedaan maar ik vind persoonlijk altijd dat zelf gebreide sokken kriebelen/jeuken.Is dat bij deze ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, ik vind het niet kriebelen of jeuken. Ligt misschien aan de soort wol die je gebruikt? gr. Hennie

      Verwijderen
  8. Dit virus is zo erg niet. Met een heerlijk warm resultaat.Succes met de andere sokken en gezellig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn ze leuk, echt een aanrader om sokken te breien dus...
    ik vind de kleuren ook heel mooi, jij hebt in ieder geval warme voeten...brei ze!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind dit een heel leuk virus, naast het haak- brei- naai- en leesvirus :-) Ze zijn supertof je sokken en bedankt voor de tip van de washitape!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha! Ik geloof dat ik al deze virussen herken! gr. Hennie

      Verwijderen